Spor de noapte si spor pentru munca suplimentara in institutii publice

de Ioana Stoica 29 Apr. 2024 1290

Spor de noapte si spor pentru munca suplimentara in institutii publice
"Un conducator autospeciala din cadrul Serviciului Voluntar pentru Situatii de Urgenta din primarie realizeaza ore suplimentare constand in ture de 12 ore care includ si ore de noapte. In urmatoarele 60 de zile i se compenseaza aceste ore cu liber. Va rugam sa ne precizati cum va fi salarizat angajatul in ziua in care este pontat liber daca el beneficiaza de spor de noapte si spor pentru conditii vatamatoare?"


Raspunsul specialistilor: 
 

Articolul 122 din Codul muncii prevede:

(1) Munca suplimentara se compenseaza prin ore libere platite in urmatoarele 90 de zile calendaristice dupa efectuarea acesteia.
(2) In aceste conditii salariatul beneficiaza de salariul corespunzator pentru orele prestate peste programul normal de lucru.
(3) In perioadele de reducere a activitatii angajatorul are posibilitatea de a acorda zile libere platite din care pot fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni.
 

Timpul de munca si Programul de lucru: 81 de probleme sensibile create de recentele modificari ale Codului Muncii, VEZI AICI >>>


Compensarea prin ore libere platite este reglementata de articolul 122 din Codul muncii si presupune acordarea de ore libere platite angajatului, in urmatoarele 90 de zile calendaristice dupa efectuarea acestora. Aceasta inseamna ca munca suplimentara este platita la aceeasi valoare precum munca prestata in timpul orelor de program. Orele libere platite se pot efectua la cererea superiorului ierarhic, fara sa fie necesar acordul prealabil al angajatului.
Art. 21 din Legea 153/2017 prevede:

 

(1) Munca suplimentara prestata peste programul normal de lucru, precum si munca prestata in zilele de sarbatori legale, repaus saptamanal si in alte zile in care, in conformitate cu legea, nu se lucreaza, se compenseaza prin ore libere platite in urmatoarele 60 de zile calendaristice dupa efectuarea acesteia.
Odata prestata, munca suplimentara poate fi compensata de catre angajatori, fie cu orele libere platite, fie prin adaugarea unui spor la salariu corespunzator duratei acesteia.

 

Reamintim faptul ca principalul argument si deziderat, national si european, pentru acordarea de ore libere platite este acela al refacerii, cu prioritate, a capacitatii de munca a salariatului care a prestat munca suplimentara, plata compensatiei banesti aferente muncii suplimentare avand un caracter subsidiar, in concret, doar in situatia in care prima modalitate legala de compensare a muncii suplimentare prestate nu este posibila in termenul legal.

 

Din analiza sistematica a dispozitiilor prevazute de Codul muncii privind (i) protectia sociala si a sanatatii salariatilor, (ii) respectarea demnitatii si a constiintei acestora, precum si (iii) respectarea principiului consensualitatii si al bunei-credinte in cadrul raporturilor de munca, participantii avand obligatia de a se informa si consulta reciproc, consideram lesne de observat faptul ca intentia legiuitorului a fost in sensul in care, prin raportare la situatia supusa analizei noastre, prioritara si obligatorie din punct de vedere legal este compensarea muncii suplimentare prin acordarea de ore libere platite in vederea refacerii capacitatii de munca a salariatilor, legiuitorul oferind, in mod corelativ, drept facilitate pentru angajatori, o perioada indestulatoare  in care acestia sa isi organizeze activitatea astfel incat sa poata permite salariatilor vizati restaurarea capacitatii depline de munca.

 

Munca suplimentara prestata de catre salariat va fi compensata prin acordarea, in mod corespunzator, de ore libere platite. Altfel spus, fiecare ora suplimentara prestata de catre salariat va fi „recompensata” de catre angajator cu acordarea unei ore libere platite, in care salariatul vizat isi poate reface capacitatea de munca.
Consideram ca angajatorul trebuie sa abordeze institutia muncii suplimentare cu mare atentie, urmarind in demersurile sale cu prioritate protejarea sanatatii salariatilor, a recuperarii capacitatii de munca a acestora, prin acordarea, in mod prioritar, de timp liber platit pentru refacerea capacitatii de munca, in aceste conditii salariatul beneficiind de salariul corespunzator pentru orele prestate peste programul normal de lucru.

 

Munca prestata se compenseaza cu salariu, ceea ce inseamna ca salariatii care au prestat munca suplimentara vor primi salariul aferent acesteia, plata orelor libere acordandu-se suplimentar fata de acest salariu.

Asadar, compensarea prin ore libere platite este reglementata de articolul 122 din Codul muncii si art.2 din legea 153/2017 si presupune acordarea de ore libere platite angajatului. Aceasta inseamna ca munca suplimentara este platita la aceeasi valoare precum munca prestata in timpul orelor de program.

 

In concluzie, in situatia dvs., consideram ca salariatul va beneficia in perioada in care se va afla in zilele de recuperare pentru munca suplimentara efectuata anterior (zile libere platite)  si de sporul de noapte si de cel pentru conditii vatamatoare, deoarece munca suplimentara trebuie sa fie platita la aceeasi valoare ca si munca prestata in timpul orelor de program. Aceasta inseamna ca, daca in timpul programului normal de munca salariatul beneficia de aceste doua sporuri, va beneficia in continuare si in zilele libere platite.

Un raspuns oferit in martie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica. 

 

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016