FACILITATI la angajarea unei persoane din sistemul de protectie a copilului

de Ioana Stoica 10 Ian. 2024 526

FACILITATI la angajarea unei persoane din sistemul de protectie a copilului
"Angajatorul doreste sa angajeze in firma, o persoana care provine din sistemul de protectie a copilului. Va rog sa-mi dati detaliile in care angajatorul o poate face, beneficiind de sprijinul statului prin AJOFM si care sunt facilitatile fiscale sau financiare, atat pentru salariat cat si pentru angajator. Va rog sa ma coordonati in efectuarea pasilor necesari, precum si care sunt documentele pe care urmeaza sa le realizez in raport cu institutiile abilitate."


Raspunsul specialistilor: 


La art. 5 pct.IV^3 lit.a) din Legea nr. 76/2002, modificarile si completarile ulterioare, tanar cu risc de marginalizare sociala reprezinta persoana cu varsta cuprinsa intre 16 - 26 de ani, care indeplineste conditiile prevazute la punctul IV din lege, se inregistreaza la agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau, dupa caz, resedinta si se afla in sistemul de protectie a copilului sau provine din acest sistem.
 
Promovarea participarii pe piata muncii a tinerilor cu risc de marginalizare sociala, prevazuti la art. 5 punctul IV^3, se realizeaza de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca prin:

a) acompaniament social personalizat;
b) activitati de informare si promovare a intereselor tinerilor cu risc de marginalizare sociala in randul angajatorilor;
c) subventionarea locului de munca.

Acompaniamentul social personalizat se realizeaza de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca prin intermediul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca teritoriale, in baza unui contract de solidaritate, si constituie un ansamblu de servicii care se acorda in mod gratuit tinerilor cu risc de marginalizare sociala si constau in:

a) informare si consiliere profesionala;
b) mediere a muncii;
c) plasare in munca la un angajator a carui oferta de loc de munca a fost selectata ca fiind corespunzatoare pregatirii profesionale si altor conditii cuprinse in dosarul intocmit la inregistrarea ca persoana in cautarea unui loc de munca, in evidenta agentiei pentru ocuparea fortei de munca.

Contractul de solidaritate se incheie intre agentia pentru ocuparea fortei de munca teritoriala si tanar pe o durata de pana la 3 ani, dar nu mai putin de un an, in conditiile in care, la data incheierii contractului de solidaritate, tanarul nu a implinit varsta de 26 de ani.

In vederea acordarii serviciilor care constituie acompaniament social personalizat, prevazute la art. 93^2 alin. (1) din lege, tinerii cu risc de marginalizare sociala incheie cu agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana sau a municipiului Bucuresti prevazuta la alin. (1) un contract de solidaritate conform modelului prevazut in anexa nr. 27.

(3) Durata contractului de solidaritate, cu exceptia situatiei in care tanarul a implinit varsta de 25 de ani, nu poate depasi data la care tanarul implineste varsta de 26 de ani.
(4) In situatia tinerilor care au implinit varsta de 25 de ani, dar nu au implinit varsta de 26 de ani, contractul de solidaritate se incheie pe o perioada de un an.
   
In vederea incheierii contractului de solidaritate, tinerii cu risc de marginalizare sociala, inregistrati in evidenta agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti, depun urmatoarele documente:

a) adeverinta de venit eliberata de organele fiscale teritoriale subordonate Ministerului Finantelor Publice;
b) documente din care sa rezulte ca se incadreaza in una dintre categoriile prevazute la art. 5 pct. IV^3 din lege, respectiv:
 - pentru tinerii care se afla in sistemul de protectie a copilului sau provin din acest sistem, documentul care sa ateste ca se afla in sistemul de protectie a copilului sau provin din acest sistem;
 - pentru tinerii cu dizabilitati, certificatul de incadrare in grad de handicap emis in conditiile legii;
- pentru tinerii care nu au familie, certificatul de nastere si declaratie pe propria raspundere ca nu au familie sau, dupa caz, certificatele de deces ale parintilor; pentru tinerii a caror familie nu le poate asigura intretinerea, certificatul de nastere si declaratie pe propria raspundere a membrilor familiei in a carei intretinere se afla tanarul, conform legii, ca acestia nu ii pot asigura intretinerea sau copia dispozitiei de acordare a ajutorului social in conditiile Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, ori a dispozitiei de acordare a alocatiei pentru sustinerea familiei in conditiile Legii nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile ulterioare;
- pentru tinerii care au copii in intretinere, certificatele de nastere ale copiilor sau documentele care atesta situatia juridica a copiilor fata de reprezentantul legal, precum si, dupa caz, certificatul de casatorie; in situatia in care tinerii care au copii in intretinere sunt beneficiari ai alocatiei pentru sustinerea familiei in conditiile Legii nr. 277/2010, republicata, cu modificarile ulterioare, se va prezenta numai copia dispozitiei primarului de acordare a acestui drept;
-  pentru tinerii care au executat una sau mai multe pedepse privative de libertate, dovada din care sa rezulte ca au executat pedepse privative de libertate;
- pentru tinerii care sunt victime ale traficului de persoane, documentul emis de autoritatea competenta.

Documentele se prezinta in original pentru certificare de functionarul public al agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti, iar copiile certificate se pastreaza de catre agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana sau a municipiului Bucuresti.

Pentru incadrarea in categoria de tineri definita la art. 5 pct. IV^3 lit. c) din lege, prin tanar care nu are familie sau a carui familie nu ii poate asigura intretinerea se intelege persoana in varsta de peste 16 ani ai carei parinti au decedat sau provine dintr-o familie beneficiara de ajutor social acordat in baza Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, ori de alocatie pentru sustinerea familiei acordata in baza Legii nr. 277/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pentru incadrarea in categoria de tineri definita la art. 5 pct. IV^3 lit. d) din lege, prin tanar care are copii in intretinere se intelege persoana in varsta de peste 16 ani care, potrivit prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, are drepturile si indatoririle parintesti cu privire la persoana copilului, nu are venituri sau, pentru copiii pe care ii are in intretinere, are stabilit un drept de alocatie pentru sustinerea familiei acordata in baza Legii nr. 277/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Totodata, angajatorii care incadreaza tineri cu risc de marginalizare sociala, prevazuti la art. 5 pct. IV^3 din Legea nr.76/2002, si care beneficiaza de acompaniament social personalizat in baza unui contract de solidaritate, denumiti angajatori de insertie, beneficiaza lunar, conform prevederilor legale, pentru fiecare persoana din aceasta categorie, din bugetul asigurarilor pentru somaj, de o suma egala cu salariul de baza stabilit la data angajarii tinerilor, dar nu mai mult de patru ori valoarea indicatorului social de referinta, in vigoare la data incadrarii in munca, pana la expirarea duratei contractului de solidaritate (art. 93^4 din lege).

Suma se acorda in situatia in care:

a) incadrarea in munca se realizeaza in conditiile prevazute de Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza unui contract individual de munca pe perioada determinata, pana la expirarea duratei contractului de solidaritate sau a unui contract individual de munca pe perioada nedeterminata;
b) locul de munca pe care este incadrat tanarul este un loc de munca vacant, care a fost comunicat agentiei pentru ocuparea fortei de munca teritoriale;
c) sunt indeplinite si alte conditii prevazute de dispozitiile legale, stabilite potrivit prevederilor art. 95, pentru acordarea acestei sume.
Nu beneficiaza de suma sus-mentionata (art.93^4 alin.(3) din lege):
a) angajatorii care in ultimii 2 ani au fost in raporturi de munca sau de serviciu cu persoanele angajate din categoriile prevazute la acest alineat;
b) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este detinuta de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/asociat la alti angajatori care au beneficiat de cel putin una dintre facilitatile prevazute la art. 80 si art. 85 alin. (1) si (2) pentru persoanele in situatia carora raporturile de munca cu angajatorul care a beneficiat de facilitati au incetat prin demisie sau ca urmare a acordului partilor, conform prevederilor legale, in ultimii 2 ani;

c) angajatorii care la data solicitarii acordarii sumei se afla in situatia de insolventa, in procedura de executare silita, reorganizare judiciara, faliment, dizolvare, lichidare ori administrare speciala, care au activitatile suspendate sau restrictii asupra acestora.

Astfel, beneficiaza de masura de stimulare prevazuta la art. 93^4 din lege angajatorii care:

a) au comunicat agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti, conform prevederilor legale, locurile de munca vacante care vor fi ocupate de tinerii care au incheiat cu agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana sau a municipiului Bucuresti un contract de solidaritate;
b) incadreaza in munca tineri in perioada de valabilitate a contractelor de solidaritate, in conditiile prevazute de Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza unui contract individual de munca pe perioada determinata pana la expirarea duratei contractului de solidaritate sau a unui contract individual de munca pe perioada nedeterminata;
c) indeplinesc conditiile prevazute la art. 95 din lege pentru acordarea masurii de stimulare;
d) nu se afla in una din situatiile prevazute la art. 93^4 alin. (3) din lege.

La solicitarea angajatorilor care doresc sa incadreze tineri beneficiari ai contractelor de solidaritate, agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana sau a municipiului Bucuresti prezinta liste cu persoanele care fac parte din aceasta categorie.

Prin urmare, pentru acordarea dreptului prevazut la art. 93^4 din lege, angajatorii vor incheia cu agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti o conventie (al carei model este prevazut in anexa nr. 28 la Nomrele aprobate prin HG nr.174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare), fiind obligati sa prezinte agentiei in acest sens urmatoarele documente:
a) contractele individuale de munca ale tinerilor beneficiari de contracte de solidaritate, inregistrate conform legii, in copie certificata de catre angajator pentru conformitate cu originalul;
b) declaratie pe propria raspundere a angajatorului, data prin reprezentantul legal, din care sa rezulte ca angajatorul nu mai beneficiaza pentru aceleasi persoane de alte masuri de stimulare a ocuparii fortei de munca a caror finantare se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj, conform prevederilor legale, precum si ca nu se afla in una din situatiile prevazute la art. 93^4 alin. (3) din lege.
Documentele se pot depune de angajator:
- prin prezentare la sediul agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
- prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, sau
- prin mijloace electronice de transmitere la distanta, conform prevederilor legale, ca urmare a detinerii unui certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001, republicata.

In situatia in care documentele depuse de angajtor sunt validate de agentie, iar angajatorul indeplineste si celelalte conditii sus-mentionate, conventia se incheie de angajator cu agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti.

Masura de stimulare prevazuta la art. 93^4 din lege se acorda lunar, de la data incheierii conventiei pana la expirarea duratei contractului de solidaritate.
In perioada in care raporturile de munca ale tinerilor incadrati in baza conventiei sunt suspendate, masura de stimulare prevazuta la art. 93^4 din lege nu se acorda, perioada de suspendare a raporturilor de munca facand insa parte din perioada de acordare a masurii de stimulare.

Este necesar sa se precizeze ca, pentru verificarea si acordarea sumei lunare cuvenite potrivit art. 93^4 din lege, angajatorii de insertie depun pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare lunii pentru care solicita aceasta suma, la agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, un tabel nominal (model prevazut in anexa nr. 29 la Normele aprobate prin HG nr.174/20002), insotit de copia certificata de angajator pentru conformitate cu originalul a extraselor din pontaj si din statul de plata.

Atragem atentia ca, pentru luna pentru care angajatorii nu depun documentele pana la expirarea termenului sau le completeaza altfel decat potrivit prevederilor legale ori cu date eronate, masura de stimulare prevazuta la art. 93^4 din lege nu se acorda. Prin exceptie de la aceasta situatie, masura de stimulare prevazuta la art. 93^4 din lege se acorda pentru luna pentru care documentele sunt corectate si depuse pana in ultima zi a lunii urmatoare lunii pentru care solicita acordarea acestei masuri de stimulare.

Perioada pentru care nu se acorda masura de stimulare prevazuta la art. 93^4 din lege din motivele prevazute la alin. (5) al art. 60^5 din Normele aprobate prin HG nr.174/2002 face parte din perioada de acordare a acestei masuri de stimulare.

La art. 93^5 din Legea nr. 76/2002, angajatorii care inceteaza raporturile de munca ale tinerilor cu risc de marginalizare sociala, anterior datei la care expira perioada pentru care a fost incheiat contractul de solidaritate, sunt obligati sa restituie, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca teritoriale sumele incasate de la bugetul asigurarilor pentru somaj, pentru fiecare tanar cu risc de marginalizare pentru care a incetat raportul de munca anterior datei mentionate, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, in vigoare la data incetarii raporturilor de munca, daca incetarea acestora a avut loc din motivele prevazute la art. 83 alin. (2) lit. a).

In schimb, daca la data expirarii perioadei pentru care a fost incheiat contractul de solidaritate angajatorul de insertie mentine raportul de munca cu tanarul care a fost incadrat in conditiile art. 93^4, atunci beneficiaza lunar, conform prevederilor legale, pentru aceasta persoana, din bugetul asigurarilor pentru somaj, de o suma in cuantum de 50% din indemnizatia de somaj cuvenita conform legii, pe care tanarul ar fi primit-o daca raporturile de munca ar fi incetat la acea data din motive neimputabile persoanei.
Suma se acorda angajatorului pe perioada mentinerii raporturilor de munca, dar nu mai mult de 2 ani.

Sumele acordate potrivit art. 93^4 si 93^6 din Legea nr.76/2002 se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat in luna respectiva de persoana pentru care se acorda aceste sume, inclusiv pe perioada concediului de odihna, iar pentru perioada in care raporturile de munca ale persoanei in cauza sunt suspendate, sumele prevazute la art. 93^4 si 93^6 nu se acorda.

Totodata, sumele cuvenite pentru masurile de stimulare a ocuparii fortei de munca finantate din bugetul asigurarilor pentru somaj, pentru a caror acordare se prevede, potrivit dispozitiilor legale, incheierea de conventii cu agentiile pentru ocuparea fortei de munca teritoriale, se deduc de catre angajator din contributia pe care acesta este obligat, conform legii, sa o vireze in contul bugetului asigurarilor pentru somaj.

In cazul in care suma cuvenita este mai mare, diferenta se recupereaza prin intermediul agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Un raspuns oferit in ianuarie 2024, de catre PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016