de Florentina Buzea 31 Oct. 2024 222 |
Potrivit prevederilor art 8 din OG 80/2003 privind concediul de odihna anual si alte concedii ale presedintilor si vicepresedintilor consiliilor judetene, precum si ale primarilor si viceprimarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene, primarul general si viceprimarii municipiului Bucuresti, primarii si viceprimarii efectueaza concediul de odihna anual in fiecare an.
In cazuri exceptionale, cu aprobarea consiliului judetean, Consiliului General al Municipiului Bucuresti, respectiv a consiliului local, persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) pot efectua concediul de odihna anual si in anul urmator. Concediul de odihna anual al persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) poate fi intrerupt in mod exceptional daca interesele colectivitatii locale impun prezenta acestora in unitatea administrativ-teritoriala. In asemenea situatii, inlocuitorul desemnat il va instiinta de indata pe presedinte, pe primarul general, respectiv pe primar, iar concediul de odihna anual al acestuia se intrerupe.
La incetarea cauzelor care au determinat intreruperea concediului de odihna anual, acesta va fi reluat, durata lui prelungindu-se cu perioada cat a fost intrerupt.
Iata un studiu de caz relevant in acest sens, prezentat pe PortalInstitutiiPublice:
"La data incetarii mandatului de primar, acesta solicita c/val in bani a concediului de odihna ramas neefectuat. In ultimele trei luni a beneficiat de majorarea indemnizatiei cu 20% pentru gestionare fonduri europene. Este corect ca in baza de calculul al concediului de odihna sa fie inclusa aceasta majorare?"
Raspunsul specialistilor:
Conform prevederilor art 213 si art 214, alin (1) din OUG 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, primarii si viceprimarii, presedintii consiliilor judetene si vicepresedintii consiliilor judetene au dreptul la concedii de odihna, concedii medicale, concedii fara plata, precum si la concedii platite in cazul unor evenimente familiale deosebite, potrivit legii.
Durata concediului de odihna anual este de 25 de zile lucratoare. Prevederile art 214, alin (6) din Ordonanta de Urgenta nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare statueaza faptul ca presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene, primarii si viceprimarii efectueaza concediul de odihna in fiecare an.
GHIDUL practic 17 tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal, in care gasiti solutii complete si argumentate impecabil pentru orice problema care poate aparea la gestionarea unui concediu. Indiferent ca este vorba despre un concediu medical, de ingrijitor, de risc maternal, de acomodare, de odihna, fara plata etc. – aflati raspunsul dorit AICI >>>
Conform art.148 alin. (2) din Codul administrativ, functia de primar si functia de viceprimar sunt functii de demnitate publica.
Art. 153 din acelasi act normativ reglementeaza ca pe durata mandatului, primarii si viceprimarii au dreptul la o indemnizatie lunara, stabilita potrivit legii privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.
Asadar, avand in vedere faptul ca dreptul la concediu de odihna nu a fost valorificat in natura, la data incetarii contractului de mandat, s-a nascut dreptul la compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat, conform normei generale in materie, art. 146 alin. 3 Codul muncii, interpretat sistematic in raport de art. 76 din Codul fiscal.
Asadar, compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat este permisa in cazul incetarii mandatului primarului, in temeiul art mai sus invocat.
Art. 214 din Codul administrative prevede ca durata concediului de odihna anual pentru persoanele prevazute la art. 213 este de 25 de zile lucratoare.
Planificarea concediului de odihna al persoanelor prevazute la art. 213 se face de presedintele consiliului judetean sau de primarul unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, in luna decembrie a anului premergator celui in care se efectueaza concediul, pe baza consultarii cu vicepresedintii, respectiv cu viceprimarii.
Presedintele si vicepresedintii aceluiasi consiliu judetean, primarul si viceprimarul, respectiv viceprimarii aceleiasi unitati/subdiviziuni administrativ-teritoriale nu pot efectua concediul de odihna simultan.
In situatia in care mandatul persoanelor prevazute la art. 213 incepe in timpul anului, durata concediului de odihna se stabileste proportional cu timpul efectiv lucrat sau cu timpul care va fi lucrat in anul respectiv.
Pentru perioada concediului de odihna, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene, primarii si viceprimarii beneficiaza de o indemnizatie de concediu ce reprezinta media zilnica a indemnizatiei din luna/lunile in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu de odihna.
Media zilnica a indemnizatiei din luna/lunile in care este efectuat concediul se calculeaza prin impartirea indemnizatiei aferente lunii/lunilor in care este efectuat concediul la numarul de zile lucratoare din luna/lunile respectiva/respective.
Totodata art.7 din Ordonanta nr. 80 din 28 august 2003 prevede ca pentru perioada concediului de odihna anual, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene, primarul general si viceprimarii municipiului Bucuresti, primarii si viceprimarii beneficiaza de o indemnizatie de concediu ce reprezinta media zilnica a indemnizatiei din luna/lunile in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu de odihna anual. Media zilnica a indemnizatiei din luna/lunile in care este efectuat concediul se calculeaza prin impartirea indemnizatiei aferente lunii/lunilor in care este efectuat concediul la numarul de zile lucratoare din luna/lunile respectiva/respective.
In concluzie, tinand cont de prevederile:
- art.214 din OUG nr.57/2019, privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare;
- art. 1 din Ordonanta nr. 80/2003 privind concediul de odihna anual si alte concedii ale presedintilor si vicepresedintilor consiliilor judetene, precum si ale primarilor si viceprimarilor, cu modificarile si completarile ulterioare;
- art. 15 alin. (1) din H.G. nr. 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare
- art. 146 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- art. 16 alin. (2) din Legea cadru nr. 153 din 28 iunie 2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare;
Opinam ca in baza de clacul a indemnizatiei se va include majorarea de 20% de care a beneficiat, conform prevederilor art 16 din Legea 153/2017.
Un raspuns oferit in octombrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.