Tranformarea unui post, intr-o institutie publica - in ce CONDITII se poate realiza?

de Ioana Stoica 15 Oct. 2024 354

Tranformarea unui post, intr-o institutie publica - in ce CONDITII se poate realiza?
Va reamintim ca, in conformitate cu prevederile art. 31 din Legea 153/2017: (1) Pentru personalul contractual sau alte categorii de personal care nu beneficiaza de statute speciale, ocuparea unui post vacant sau temporar vacant se face prin concurs sau examen, pe baza regulamentului-cadru care se aproba prin hotarare a Guvern.


(2) Incadrarea si promovarea personalului platit din fonduri publice pe functii, grade sau trepte profesionale se fac potrivit prevederilor din statute sau alte acte normative specifice domeniului de activitate, aprobate prin legi, hotarari ale Guvernului sau acte administrative ale ordonatorului principal de credite, dupa caz.

 

In OUG 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, unica referire la transformarea unui post contractual, fara insa a se indica procedura de urmat, este la art. 554 alin. (3) cu referire la promovarea personalului contractual. Exista mai multe prevederi referitoare la transformarea posturilor contractuale in functii publice si prevederi referitoare la transformarea functiilor publice, insa nu si prevederi referitoare la transformarea functiilor contractuale.

 

"Intr-o institutie cu plata integrala de la bugetul de stat si cu specific de cercetare stiintifica, un salariat cu studii superioare solicita schimbarea incadrarii din functia de inspector de specialitate in functia de expert achizitii publice, scop pentru care a atasat cererii si certificat de absolvire a unui program de formare specializata in domeniul achizitiilor publice. Se poate transforma propriul post, tinand seama de prevederile Legii 153/2017 Anexa VIII, Cap.II, Subpct. III lit. b), unde functiile de consilier, expert, inspector de specialitate, revizor contabil, arhitect, referent de specialitate gradul I A sunt similare iar salarizarea este aceeasi?"

 

In aceste conditii, apreciem ca, pentru transformarea posturilor contractuale, cadrul legal ar putea fi reprezentat de prevederile OUG 57/2019 referitoare la aprobarea organigramei, statului de functii, a numarul de personal.

Asemenea prevederi identificam si in Codul muncii, avand in vedere ca este vorba de personal incadrat cu contract individual de munca, Legea-cadru 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice si eventual alte acte normative care guverneaza organizarea institutiei dumneavoastra.

 

Din punct de vedere practic, apreciem ca pasii procedurali pentru transformarea unui post contractual intr-un alt post contractual ar putea fi urmatorii:

 

- justificarea necesitatii modificarii statului de functii


- actualizarea statului de functii
- supunerea spre aprobare a noului stat de functii al institutiei

 

Pentru stabilirea posibilitatii de modificare a statutului postului, in conditiile in care nu am identificat o reglementare expresa in acest domeniu, apreciem ca trebuie discutat in prealabil cu institutia publica ierarhic superioara, pentru a va informa daca exista instructiuni sau proceduri specifice aplicabile intr-un asemenea caz.

 

Potrivit art. 16^1 alin. (1) din Codul muncii, „In sensul art. 16 alin. (4), locul de munca reprezinta locul in care salariatul isi desfasoara activitatea, situat in perimetrul asigurat de angajator, persoana fizica sau juridica, la sediul principal sau la sucursale, reprezentante, agentii sau puncte de lucru care apartin acestuia.”
Conform art. 17 alin. (3) lit. d) din acelasi act normativ, in CIM incheiat sunt obligatoriu mentionate functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu specificarea atributiilor postului.

 

Felul muncii reprezinta profesia, meseria sau functia ce este exercitata de salariat in temeiul contractului individual de munca.  Profesia este specialitatea (calificarea) detinuta de o persoana prin studii, meseria este complexul de cunostinte obtinute prin scolarizare si prin practica, necesare pentru executarea anumitor operatii de transformare si prelucrare a obiectelor muncii, sau pentru prestarea anumitor servicii.

 

Functia este activitatea desfasurata de o persoana intr-o ierarhie functionala de executie sau de conducere si consta in totalitatea atributiilor sau sarcinilor de serviciu pe care persoana incadrata trebuie sa le aduca la indeplinire pe baza unei anumite calificari profesionale.

Postul consta in adaptarea functiei la particularitatile fiecarui loc de munca si la caracteristicile titularului ce il ocupa, potrivit cerintelor de pregatire teoretica si practica, competenta, responsabilitati, atributii si sarcini precise. Cu alte cuvinte, postul se caracterizeaza prin continutul activitatii pe care trebuie sa o desfasoare titularul, continut stabilit in mod concret prin fisa postului.

 

De retinut ca, dispozitiile titlulul III din Codul administrativ aferent personalului contractual se completeaza cu prevederile legislatiei muncii. Drepturile prevazute de Codul muncii la art. 40 exprima pozitia complexa a angajatorului care dispune de prerogativele: organizatorica, de orientare, indrumare si control a salariatilor sai, precum si cea disciplinara.

 

Sunt firesti prerogativele mentionate avand in vedere ca mijloacele materiale si financiare apartin angajatorului, care isi asuma si riscul activitatii sale. Angajatorul este acela care stabileste obiectul activitatii, ritmul de munca, mijloacele folosite, sarcinile de serviciu ale personalului sau si intocmeste fisele posturilor.

De aceea, raportul juridic de munca se caracterizeaza prin subordonarea salariatilor fata de angajatorul lor.

Ca urmare, angajatorul este singurul in drept sa stabileasca structura organizatorica a unitatii – organigrama acesteia – numarul si denumirea compartimentelor (subunitati, sectii, directii, ateliere, servicii, birouri, posturi etc.), relatiile de colaborare/subordonare intre acestea (prin regulament de organizare si functionare), regulile de desfasurare a activitatii in unitate (prin regulament intern) etc.

 

Din cele mentionate de dvs., drepturile salariale raman aceleasi insa intervin modificari din perspectiva postului/functiei ocupate si a atributiilor specifice ce urmeaza a fi realizate.

In principiu, transformarea unui post se poate face numai in conditiile in care salariatul este promovat intr-o functie cu un nivel de studii superior, prin transformarea postului din statul de functii in care acesta este incadrat intr-unul de nivel imediat superior. Promovarea se va realiza conform Regulamentului prevazut in HG 1336/2022, prin examen.

In aceeasi situatie, in cazul in care salariata dvs solicita incadrarea pe un alt post vacant, acela de expert achizitii publice, acesta trebuie sa se regaseasca in statul de functii si in organigrama, apoi sa fie scos la concurs.

 
Un raspuns oferit in octombrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

 

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016