Schimbarea locului de munca in cadrul aceleiasi institutii publice - CONDITII

de Ioana Stoica 01 Feb. 2024 2845

Schimbarea locului de munca in cadrul aceleiasi institutii publice - CONDITII
"In ce conditii se poate realiza transferul unor posturi de la o sectie la alta in cadrul aceleiasi institutii? Precizari: - nu survin modificari dpdv salarial; - titulatura posturilor ramane aceeasi; - locul de munca implica anumite atributii specifice ca natura si pondere sferei activitatii sectiei in care urmeaza sa fie realizat transferul." Raspunsul specialistului:


Potrivit art. 16^1 alin. (1) din Codul muncii, „In sensul art. 16 alin. (4), locul de munca reprezinta locul in care salariatul isi desfasoara activitatea, situat in perimetrul asigurat de angajator, persoana fizica sau juridica, la sediul principal sau la sucursale, reprezentante, agentii sau puncte de lucru care apartin acestuia.”

Conform art. 17 alin. (3) lit. d) din acelasi act normativ, in CIM incheiat sunt obligatoriu mentionate functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu specificarea atributiilor postului.

Felul muncii reprezinta profesia, meseria sau functia ce este exercitata de salariat in temeiul contractului individual de munca.  Profesia este specialitatea (calificarea) detinuta de o persoana prin studii, meseria este complexul de cunostinte obtinute prin scolarizare si prin practica, necesare pentru executarea anumitor operatii de transformare si prelucrare a obiectelor muncii, sau pentru prestarea anumitor servicii.

Functia este activitatea desfasurata de o persoana intr-o ierarhie functionala de executie sau de conducere si consta in totalitatea atributiilor sau sarcinilor de serviciu pe care persoana incadrata trebuie sa le aduca la indeplinire pe baza unei anumite calificari profesionale.

Postul consta in adaptarea functiei la particularitatile fiecarui loc de munca si la caracteristicile titularului ce il ocupa, potrivit cerintelor de pregatire teoretica si practica, competenta, responsabilitati, atributii si sarcini precise. Cu alte cuvinte, postul se caracterizeaza prin continutul activitatii pe care trebuie sa o desfasoare titularul, continut stabilit in mod concret prin fisa postului.
Astfel, cand felul muncii se modifica este necesara incheierea unui act aditional la CIM existent.

In situatia in care, activitatea angajatorului se reorganizeaza, in conditiile legii, apreciem ca posturile in discutie pot fi cuprinse in statul de functii nou aprobat in cadrul altei sectii, atributul organizarii activitatii revenind conducatorului institutiei.

Astfel, apreciem ca procedura de reorganizare trebuie sa tina cont de legislatia incidenta, in special de Codul administrativ, aprobat prin OUG 57/2019, si Codul muncii, republicat.  Dispozitiile titlulul III din Codul administrativ aferent personalului contractual se completeaza cu prevederile legislatiei muncii, precum si cu reglementarile de drept comun civile, administrative sau penale, dupa caz.

Drepturile prevazute de Codul muncii la art. 40 exprima pozitia complexa a angajatorului care dispune de prerogativele: organizatorica, de orientare, indrumare si control a salariatilor sai, precum si cea disciplinara.

Sunt firesti prerogativele mentionate avand in vedere ca mijloacele materiale si financiare apartin angajatorului, care isi asuma si riscul activitatii sale. El este acela care stabileste obiectul activitatii, ritmul de munca, mijloacele folosite, sarcinile de serviciu ale personalului sau si intocmeste fisele posturilor.

De aceea, raportul juridic de munca se caracterizeaza prin subordonarea salariatilor fata de angajatorul lor.
Ca urmare, el este singurul in drept sa stabileasca structura organizatorica a unitatii – organigrama acesteia – numarul si denumirea compartimentelor (subunitati, sectii, directii, ateliere, servicii, birouri, posturi etc.), relatiile de colaborare/subordonare intre acestea (prin regulament de organizare si functionare), regulile de desfasurare a activitatii in unitate (prin regulament intern) etc.

CIM se poate modifica:

– prin acordul partilor, care constituie regula si care poate interveni, in principiu, fara nicio restrictie, situatie probata prin actul aditional la contract incheiat;
– unilateral, de catre angajator, dar numai in cazurile si in conditiile prevazute de Codul muncii (art. 42–48 din Codul muncii).

In acest sens, in practica judiciara (C. Ap. Bucuresti, Sectia a VII-a civila si pentru cauze privind conflictele de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 3681/A/2015) s-a retinut: Acest tip de modificare, de regula, nu este supus unor restrictii sau limitari, ci doar trebuie avut in vedere ca modificarea contractului individual de munca sa nu aduca vreo atingere drepturilor salariatilor, care sunt prevazute prin dispozitii imperative ale legii, astfel ca nu se pune problema in cauza a unei modificari unilaterale a contractului individual de munca prin schimbarea locului si felului muncii.

Din cele mentionate de dvs., desi titulatura/denumirea postului si drepturile salariale raman aceleasi, intervin modificari din perspectiva atributiilor specifice ce urmeaza a fi realizate, ca urmare a mutarii acestuia in cadrul altei sectii, sens in care apreciem ca trebuie redefinite atributiile postului, fiind necesara incheierea unui act aditional.

Prin urmare, apreciem ca s-ar putea realiza mutarea posturilor din cadrul unei sectii in cadrul altei sectii din aceeasi institutie, in conditiile unei reorganizari a activitatii entitatii, reorganizare realizata in conditiile legislatiei muncii, prin aprobarea unei noi structuri organizatorice si a unui nou stat de functii.

Un raspuns oferit in ianuarie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la experti in legislatia muncii si administratie publica.

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016