OUG 57/2019: cumul functie publica si pensie, este posibil?

de Florentina Buzea 17 Oct. 2024 103

OUG 57/2019: cumul functie publica si pensie, este posibil?
Conform art. 517 din Codul administrativ raportul de serviciu existent inceteaza de drept: a) la data decesului functionarului public; b) la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de declarare a mortii functionarului public; c) daca functionarul public nu mai indeplineste una dintre conditiile prevazute la art. 465 alin. (1) lit. a) si d) ; d) la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, daca persoana care are competenta de numire in functia publica nu dispune aplicarea prevederilor alin. (2) ;


e) la data emiterii deciziei medicale asupra capacitatii de munca in cazul invaliditatii de gradul I sau II, in situatia in care functionarului public ii este afectata ireversibil capacitatea de munca;
 f) ca urmare a constatarii nulitatii absolute a actului administrativ de numire in functia publica, de la data la care nulitatea a fost constatata prin hotarare judecatoreasca definitiva;
 g) cand prin hotarare judecatoreasca definitiva s-a dispus condamnarea pentru o fapta prevazuta la art. 465 alin. (1) lit. h) ori s-a dispus aplicarea unei pedepse privative de libertate, la data ramanerii definitive a hotararii de condamnare, indiferent de modalitatea de individualizare a executarii pedepsei;
 h) ca urmare a interzicerii exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica sau de a ocupa functia, de a exercita profesia sau meseria ori de a desfasura activitatea de care s-a folosit pentru savarsirea faptei, ca pedepse complementare, sau ca urmare a interzicerii ocuparii unei functii sau a exercitarii unei profesii, ca masura de siguranta, de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus interdictia;
i) ca urmare a constatarii faptului ca functia publica a fost ocupata cu nerespectarea dispozitiilor legale de catre o persoana care executa la data numirii in functia publica o pedeapsa complementara de interzicere a exercitiului dreptului de a ocupa o functie care implica exercitiul autoritatii de stat;
j) ca urmare a constatarii faptului ca functia publica a fost ocupata cu nerespectarea dispozitiilor legale de catre o persoana care a fost lucrator al sau colaborator al Securitatii, pe baza hotararii judecatoresti definitive;
k) la data expirarii termenului in care a fost ocupata pe perioada determinata functia publica, cu exceptia aplicarii prevederilor art. 376 alin. (2) ;
l) alte cazuri prevazute expres de lege.

 

(2) In mod exceptional, pe baza unei cereri formulate cu 2 luni inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare si cu aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice, functionarul public poate fi mentinut in functia publica detinuta maximum 3 ani peste varsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu. Pe perioada in care este dispusa mentinerea in activitate pot fi aplicate dispozitiile art. 378.

 

Pentru a intelege mai bine ce prevede legea, am luat drept punct de referinta un studiu de caz explicat de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice:

 

"In conditiile articolului 517 alin. (2) din OUG 57/2019, daca o salariata a depus cerere pentru mentinerea in functia publica pe care o detine si i-a fost aprobata, aceasta poate sa isi depuna si dosarul pentru pensie limita de varsta? Mai concret... daca este mentinuta in functie si totusi depune si dosarul de pensie pentru limita de varsta, mai poate fi mentinuta in functia publica detinuta, tinand cont si de prevederile art. 517, alin 1, lit. d?"

 

Raspunsul specialistilor: 

 

In situatia in care persoana opteaza pentru continuarea activitatii, cu acordul anual al angajatorului, pana la implinirea varstei de 70 de ani, in baza aceluiasi contract de munca/raport de serviciu, aceasta nu poate solicita acordarea pensiei pentru limita de varsta.

 Dar, asa cum se precizeaza la art. 19 alin. (2) din normele de aplicare a legii, prevederile articolului 46 alineatul (2) din lege nu se aplica persoanelor care, ulterior inscrierii la pensie pentru limita de varsta, la varsta standard de pensionare, continua activitatea in baza unui alt contract individual de munca/raport de serviciu, deci cu atat mai mult la un angajator diferit.

 

Procedura de pensionare care se aplica de la 1 septembrie 2024! Ce modificari aduce noua lege a pensiilor?
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 –
Noua lege a pensiilor. Ghid practic, detalii AICI >>>

 

Avand in vedere ca prevederile alineatului (2) fac trimitere la alineatul (1), care reglementeaza acordarea pensiei pentru limita de varsta la indeplinirea cumulativa a conditiilor de stagiu minim (contributiv) si varsta standard de pensionare reglementate de Legea nr. 360/2023 alineatul (2) al art. 46 din Legea nr. 360/2023 a  intrat in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2024, alineatul (1) al art. 46 din Legea nr. 360/2023 a intrat in vigoare cu data de 1 septembrie 2024, consideram ca prevederile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 se aplica astfel:

 

- persoanele asigurate in sistemul public de pensii care indeplinesc conditiile de inscriere la pensie pentru limita de varsta, respectiv varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare contributiv prevazute in anexa nr. 5 la Legea nr. 360/2023, incepand cu data intrarii in vigoare a legii, respectiv cu data de 1 septembrie 2024, pot opta pentru acordarea pensiei pentru limita de varsta sau continuarea activitatii, pana la implinirea varstei de 70 ani, in conditiile prevazute de art. 46 alin. (2) din legea mentionata.

 

In acest sens, salariatul/functionarul public depune la angajator o cerere prin care isi exprima dreptul de optiune pentru continuarea activitatii pana la varsta de 70 de ani. Lipsa acestui demers de a opta pentru continuarea activitatii in baza aceluiasi contract de munca/raport de munca, conduce la incetarea de drept a contractului individual de munca, in conditiile prevazute de Codul muncii si la incetarea de drept a rportului de serviciu conform Codului administrativ si solicitarea deschiderii dreptului de pensie.


 
Mentionam ca la depunerea cererii pentru acordarea pensiei pentru limita de varsta, persoanelor care ar putea intra sub incidenta articolului 46 alineatul (2) din Legea nr. 360/2023 li se solicita o adeverinta eliberata de angajator, din care sa rezulte ca acestea nu au optat pentru continuarea activitatii pana la implinirea varstei de 70 ani, document care insa nu mai este necesar dupa implinirea varstei de 70 de ani.
Mai precizam faptul ca articolul 46 alineatul (2) din Legea nr. 360/2023 vizeaza deschiderea dreptului de pensie in conditiile in care persoana opteaza pentru acordarea pensiei, prevederile referitoare la cumulul pensiei cu venituri gasindu-se la art. 105 din Legea nr. 360/2023.


 
Continuarea activitatii dupa indeplinirea conditiilor privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare este reglementata diferit de Codul muncii, Codul administrativ si de Legea nr. 360/2023.

 

Conform art. 517 alin. (2) din Codul administrativ, in mod exceptional, pe baza unei cereri formulate cu 2 luni inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare si cu aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice, functionarul public poate fi mentinut in functia publica detinuta maximum 3 ani peste varsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu.

 

 Varsta standard de pensionare este de 65 de ani atat pentru barbati, cat si pentru femei.

Observam diferenta de reglementare intre cele doua acte normative (Codul administrativ si Legea nr. 360/2023) cu privire la durata prelungirii activitatii, cu acordul angajatorului, dupa implinirea varstei standard de pensionare: 3 ani, respectiv 5 ani.
Avand in vedere ca Legea nr. 360/2023 are un caracter special fata de Codul admimistrativ – reglementare generala, si ca primul act normativ reprezinta o noua optiune a legiuitorului, prelungirea este posibila legal, cu pana la 5 ani, adica pana la varsta de 70 de ani.
 
In scopul aplicarii dispozitiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023, Casa Nationala de Pensii Publice a emis un comunicat adresat caselor teritoriale, in care s-a precizat:


„Prevederile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 se aplica astfel:


1. in situatia persoanelor asigurate in sistemul public de pensii care indeplinesc condtiile de inscriere la pensie pentru limita de varsta respectiv varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare contributiv prevazute in anexa nr. 5 la Legea nr. 360/2023, incepand cu data intrarii in vigoare a legii, respectiv cu data de 01.09.2024, pot opta pentru acordarea pensiei pentru limita de varsta sau continuarea activitatii, pana la implinirea varstei de 70 ani, in conditiile prevazute de art. 46 alin. (2) din legea mentionata.


2. in perioada 1 ianuarie 2024 – 31 august 2024, in cazul persoanelor asigurate in sistemul public de pensii care fac obiectul alin. (2), condtiile de inscriere la pensie pentru limita de varsta sunt varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare prevazute in anexa nr. 5 la Legea nr. 263/2010.

 

Prevederile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 nu se aplica in cazul persoanelor care au indeplinit condtiile de varsta standard de pensionare si stagiu minim de cotizare/stagiu minim de cotizare contributiv, anterior datei de 1 ianuarie 2024, persoanelor care au deja calitatea de pensionar precum si celor care se vor pensiona ulterior datei de 1 ianuarie 2024 cu reducerea varstei standard de pensionare.
a) Contractul individual de munca inceteaza de drept la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard (65 de ani) si a stagiului minim de cotizare (15 ani), in temeiul art. 517 alin. (1) lit. d) din Codul administrativ.

Din acest moment, salariatii au dreptul la pensie pentru limita de varsta. Pot incheia insa un nou contract/raport de munca  cu acelasi sau cu alt angajator, cu respectarea prevederilor din Codul admistrativ.
In aceste conditii, pensionarii pot sa cumuleze cele doua calitati, cea de pensionar si cea de salariat, beneficiind atat de pensie, cat si de salariu.

 

b) Contractul individual de munc/Raportul de munca  nu inceteaza in situatia in care salariatii, cu acordul angajatorului, sunt mentinuti in aceeasi functie maximum 3 ani peste varsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a contractului, asa cum dispune art. 517 alin. (2) din Codul administrativ sau pana la implinirea varstei de 70 de ani, deci peste 5 ani, conform art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023. Numai ca in aceasta din urma ipoteza este consacrata interdictia cumulului pensiei cu salariul.

 

Prevederile art. 46 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 nu se aplica in cazul persoanelor care au indeplinit conditiile de varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare/stagiu minim de cotizare contributiv, anterior datei de 1 ianuarie 2024, persoanelor care au deja calitatea de pensionar precum si celor care se vor pensiona ulterior datei de 1 ianuarie 2024 cu reducerea varstei standard de pensionare.

In concluzie, persoanele al caror raport de munca, la data implinirii conditiilor de varsta standard de pensionare si a stagiului minim de cotizare nu inceteaza de drept si se prelungeste conform art. 517 alin.(2) din Codul administrativ, adica sunt mentinuti in aceeasi functie cu acordul anual al angajatorului nu pot cumula veniturile de natura salariala cu veniturile din pensie.

 

Un raspuns oferit in octombrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Florentina Buzea Autor: Florentina Buzea
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept). 

Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016