Limitarea si acordarea sporurilor, conform legii nr.153/2017

de Ioana Stoica 30 Aug. 2024 414

Limitarea si acordarea sporurilor, conform legii nr.153/2017
"Suntem o institutie puiblica de cultura, subordonata Consiliului Judetean. Institutia publica a efectuat masuratorile necesare si a obtinut buletinele de determinare necesare pentru acordarea sporului de conditii vatamatoare, in coeficient de 15% la salariul de baza. INTREBARE: Avand in vedere ca sporul se acorda cu respectarea prevederilor art 25 din Legea cadru nr.153/2017 si cu incadrarea in sumele prevazute pentru cheltuielile de personal din bugetul de venituri si cheltuieli aprobat:


- sporul se acorda de catre ordonatorul de credite (institutia publica), intr-un procent ce nu poate depasi 30% din suma salariilor de baza, a soldelor etc , dar cu avizul orodatorului principal de credite (consiliul judetean)? Sau - sporul se va acorda cu acordul exclusiv al ordonatorului principal de credite(consiliul judetean) si intr-un procent de 30%- total buget cumulat pe ordonator principal de credite(cuprinzand in acest procent toate institutiile subordonate)."


Raspunsul specialistilor: 

 

Conform art. 25 din legea 153/2017, suma sporurilor, compensatiilor, adaosurilor, primelor, premiilor si indemnizatiilor, inclusiv cele pentru hrana si vacanta, acordate cumulat pe total buget pentru fiecare ordonator de credite nu poate depasi 30% din suma salariilor de baza, a soldelor de functie/salariilor de functie, soldelor de grad/salariilor gradului profesional detinut, gradatiilor si a soldelor de comanda/salariilor de comanda, a indemnizatiilor de incadrare si a indemnizatiilor lunare, dupa caz.

 

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , pentru institutiile din sistemul sanitar si de asistenta sociala si cele din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala, suma sporurilor, compensatiilor, adaosurilor, primelor, premiilor si indemnizatiilor, inclusiv cele pentru hrana si vacanta, acordate cumulat pe total buget pentru fiecare ordonator principal de credite nu poate depasi 30% din suma salariilor de baza, a soldelor de functie/salariilor de functie, soldelor de grad/salariilor gradului profesional detinut, gradatiilor si a soldelor de comanda/salariilor de comanda si a indemnizatiilor lunare, dupa caz.

 

Trebuie avute in vedere prevederile art. 3 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, potrivit carora gestionarea sistemului de salarizare a personalului din institutiile si autoritatile publice se asigura de fiecare ordonator de credite, si ale art. 3 alin. (4) din acelasi act normativ, potrivit carora ordonatorii de credite au obligatia sa stabileasca salariile de baza/soldele de functie/salariile de functie/soldele de grad/salariile gradului profesional detinut, gradatiile, soldele de comanda/salariile de comanda, indemnizatiile de incadrare/ indemnizatiile lunare, sporurile, alte drepturi salariale in bani si in natura prevazute de lege, (...) astfel incat sa se incadreze in sumele aprobate cu aceasta destinatie in bugetul propriu.

 

Stabilirea cuantumului concret al sporurilor si al venitului lunar se realizeaza de catre fiecare ordonator de credite, in limitele stabilite de lege, astfel incat sa se incadreze in sumele aprobate cu aceasta destinatie in bugetul propriu. O asemenea solutie legislativa tine de dreptul exclusiv al legiuitorului in materia salarizarii personalului platit din fonduri publice, fara a fi contrara art. 4 si 16 din Constitutie si nici art. 1 din Protocolul nr. 12 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale referitor la interzicerea generala a discriminarii.

 

In acelasi timp, art. 25 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 instituie o limita generala a sporurilor, compensatiilor, adaosurilor, primelor, premiilor si indemnizatiilor si a altor drepturi, in sensul ca: suma sporurilor, compensatiilor, adaosurilor, primelor, premiilor si indemnizatiilor, inclusiv cele pentru hrana si vacanta, acordate cumulat pe total buget pentru fiecare ordonator de credite nu poate depasi 30% din suma salariilor de baza, a soldelor de functie/salariilor de functie, soldelor de grad/salariilor gradului profesional detinut, gradatiilor si a soldelor de comanda/salariilor de comanda, a indemnizatiilor de incadrare si a indemnizatiilor lunare, dupa caz.

 

Prin urmare, in contextul in care sporurile nu sunt reglementate intr-un cuantum fix, legea confera ordonatorilor de credite o marja de apreciere in stabilirea lor, dar dreptul de apreciere trebuie exercitat in limitele prevazute de lege. La nivelul bugetului gestionat de ordonatorul de credite, suma sporurilor si a celorlalte elemente aditionale salariului de baza sau indemnizatiei de incadrare nu poate depasi 30% din suma salariilor de baza si a indemnizatiilor de incadrare. Marja de apreciere implica si posibilitatea ajustarii periodice a sporurilor, cu respectarea conditiilor de acordare a acestora, astfel incat, in functie de circumstantele concrete, sa se asigure incadrarea in limita prevazuta in art. 25 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017.


 Din interpretarea sistematica a dispozitiilor art. 25 alin. (1) si (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 rezulta ca legiuitorul nu s-a referit doar la ordonatorul principal de credite atunci cand a instituit obligatia de a limita sporurile acordate angajatilor in functie de anumite elemente de calcul indicate expres in cuprinsul art. 25 alin. (1).

Astfel, trimiterea pe care art. 25 alin. (1) din lege o face la ordonatorul de credite nu distinge intre categoriile de ordonatori principali, secundari sau tertiari, asa cum sunt stabilite prin art. 20 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit principiului ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus, nici interpretul legii nu trebuie sa distinga intrucat, in raport cu personal din cadrul institutiei publice, in cadrul carora personalul  isi desfasoara activitatea, ordonatorul de credite poate fi principal, secundar sau tertiar. 

 

Atunci cand a dorit sa distinga, legiuitorul a indicat in mod expres nivelul ordonatorului, astfel cum a facut in alin. (2) al art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017, cand s-a referit explicit la ordonatorul principal de credite din sanatate. Ceea ce prezinta relevanta este aspectul ca plafonul maxim constituit din procentul aplicat sumei salariilor de baza si celorlalte tipuri de venituri enumerate in cuprinsul art. 25 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 este valabil pentru fiecare dintre acesti ordonatori pentru drepturile salariale pe care le achita.

 

Responsabilitatea stabilirii si acordarii drepturilor salariale in care sunt incluse si sporurile revine ordonatorului de credite din cadrul fiecarei institutii sau autoritati publice. Relevante in acest sens sunt prevederile art. 3 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017, care dispun ca: «Ordonatorii de credite au obligatia sa stabileasca salariile de baza/soldele de functie/salariile de functie/soldele de grad/salariile gradului profesional detinut, gradatiile, soldele de comanda/salariile de comanda, indemnizatiile de incadrare/indemnizatiile lunare, sporurile, alte drepturi salariale in bani si in natura prevazute de lege, (...) astfel incat sa se incadreze in sumele aprobate cu aceasta destinatie in bugetul propriu.

 

In concluzie, opinam ca sporul se acorda de catre ordonatorul de credite (institutia publica), intr-un procent ce nu poate depasi 30% din suma salariilor de baza, a soldelor etc , dar cu avizul orodatorului principal de credite (consiliul judetean).

 

Un raspuns oferit in august 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

 

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016