Eliberarea unei adeverinte pentru un fost salariat, conform Anexei 6 din Legea 360/2023 - PROCEDURA

de Ioana Stoica 12 Aug. 2024 1379

Eliberarea unei adeverinte pentru un fost salariat, conform Anexei 6 din Legea 360/2023 - PROCEDURA
"Ca si angajator suntem obligati sa eliberam adeverinte cu sporurile si veniturile, conform Anexa 6 la noua lege a pensiilor, daca acestia au realizat venituri dupa data de 01.04.2001? In primul rand, statele de plata nu se mai arhiveaza pentru 50 de ani, ci pentru 5 ani. Cum ar putea angajatorul sa elibereze Anexa 6, daca nu fostul angajat a incetat contractul inainte de anul 2019? Atasez informare de la casa de pensii Suceava. Exemple: 1. Perioada in care a avut contract individual de munca: 01.01.2001-28.02.2001 se elibereaza adeverinta Anexa 6? 2. Perioada in care a avut contract individual de munca: 01.05.2001-28.02.2015 se elibereaza adeverinta Anexa 6?"


Raspunsul specialistilor: 

 

1. Din perspectiva legislatiei pensiilor, pana la data de 01.04.2001, legislatia stabilea ca la calculul pensiei se iau in consideratie drepturile salariale inscrise in carnetul de munca si eventual adeverintele cu sporuri permanente neinregistrate, acestea fiind precizate la acest moment in anexa nr.15 la Normele de aplicare a legii nr. 263/2010.

 

Procedura de pensionare care se aplica de la 1 septembrie 2024! Ce modificari aduce noua lege a pensiilor?

Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 –
Noua lege a pensiilor. Ghid practic, detalii AICI >>>

 

Dupa data de 01.04.2001, cand a intrat in vigoare legea nr.19/2000, toate veniturile salariale de care salariatii beneficiaza sunt inscrise in declaratiile individuale care au stat la baza determinarii si achitarii cotelor de contributii sociale.
Din analiza dispozitiilor legale sus mentionate, opinam ca pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001, solicitantul dreptului la pensie, se bucura de dreptul valorificarii tuturor veniturilor pe care acesta le-a obtinut in perioada sa activa anterioara anului 2001. Asadar, exercitarea acestui drept este conditionata de existenta acestei adeverinte.

 

Astfel, venitul total lunar realizat, brut sau net, dupa caz, din perioade de dinaintea lunii aprilie 2001, se dovedeste prin adeverinta intocmita conform modelului prevazut in anexa nr. 6, emiterea adeverintei conform modelului mentionat fiind obligatorie pentru angajator.


Potrivit prevederilor art. 139 din Legea nr. 360/2023: „(1) La determinarea punctajelor lunare, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001, se utilizeaza venitul total lunar realizat, brut sau net, dupa caz, asupra caruia s-a datorat, potrivit legii, contributia la bugetul asigurarilor sociale de stat.
(2) Venitul total lunar realizat, brut sau net, dupa caz, prevazut la alin. (1), se dovedeste prin adeverinta intocmita conform modelului prevazut in anexa nr. 6, eliberata pe baza statelor de plata, de catre angajatori, detinatorii legali de arhive sau operatorii economici autorizati de Arhivele Nationale pentru prestarea serviciilor arhivistice care au dreptul legal de a certifica aceste date, in original.


 
2. Pentru perioada ulterioara lunii aprilie 2001,  facem urmatoarele precizari:
- evidenta muncii se tine de catre angajatori  iar in format electronic se tine din 2011, prin intermediul Registrului general de evidenta a salariatilor (Revisal).  Atunci cand au nevoie, angajatii pot dovedi cat au lucrat de-a lungul anilor cu ajutorul adeverintei de vechime in munca. Astfel, salariatilor si fostilor salariati le raman la indemana aceleasi doua variante ca si pana acum pentru a obtine adeverinta de vechime in munca.

- Angajatorii sunt obligati sa elibereze automat, la incetarea contractului individual de munca, o adeverinta de vechime in munca. Concret, salariatului trebuie sa i se dea o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, dar si un extras din Revisal.

 

Totodata, orice actual sau fost salariat poate cere oricand, de la angajatorul sau, o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate (dupa cum rezulta din Revisal si din dosarul personal) ori un extras din Revisal (datat si certificat pentru conformitate). Documentul trebuie emis de catre angajator in cel mult 15 zile de la data solicitarii.
Insa mai exista si varianta obtinerii unui extras din Revisal de la inspectoratele teritoriale de munca. Mai precis, se poate apela la aceasta varianta atunci cand salariatul cere angajatorului un extras, iar acesta nu-l poate elibera. Astfel, inspectoratele elibereaza extrasul din Revisal, din care sa rezulte activitatea desfasurata la angajator, in calitate de salariat, in cel mult 15 zile de la data solicitarii.

 

Astfel, pentru anumite perioade ulterioare datei de 31 martie 2001, stagiul de cotizare in sistemul public de pensii, respectiv veniturile brute lunare realizate pe baza carora se determina punctajul lunar  pot fi dovedite prin declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat, prevazuta de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau prin declaratia nominala de asigurare sau prin Adeverinta eliberata de angajator.

Referitor la termenul de 5 ani de arhivare a statlor de plata, precizam ca  prin Legea nr. 36/2023 s-a modificat integral art. 25 din Legea contabilitatii, iar in noua forma se prevede ca registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva societatilor timp de cinci ani, calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii.


In acest context, angajatorii al caror an financiar coincide cu cel calendaristic, ar trebui sa actioneze prudent in ceea ce priveste calculul termenului de 5 ani prevazut de articolul 25 din Legea nr. 82/1991, rezultand ca doar dupa 1 iulie 2028 nu vor mai avea obligatia sa pastreze statele de salarii din 2022 sau mai vechi.

In practica se pot ridica insa discutii cu privire la aplicarea termenului de cinci ani pentru arhivarea dosarelor de personal intrucat acestea din urma includ actele necesare angajarii, contractul individual de munca, actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca, acte de studii/certificate de calificare, documente care sunt relevante prin raportare la sfera lor mai larga, cat si la obligatiile angajatorului ce decurg din detinerea acestora.


Astfel, termenul de arhivare in acest caz este tot de cinci ani, insa va curge dupa incetarea raporturilor de munca cu angajatul , intrucat angajatorul trebuie sa poata proba raporturile de munca cu documente din dosarul personal al salariatului.

In aceste conditii, in prezent, angajatorul trebuie sa detina documentele necesare (state de plata, etc) in vederea eliberarii unei Adeverinte solicitata de catre un  fost sau actual salariat.
 


Un raspuns oferit in iunie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016