Eliberare de adeverinte pentru recalcularea pensiei

de Ioana Stoica 22 Mai. 2024 537

Eliberare de adeverinte pentru recalcularea pensiei
"Suntem o societate detinatoare de arhive (continuatoare a activitatii), respectiv detinem acte- state plata, dosare personal, etc. incepand cu anul 1974. Avem solicitari din partea fostilor angajati sa eliberam adeverinte de venituri in vederea recalcularii pensiilor cf. Legii 360/2023. Putem stabili o suma de bani pentru eliberarea adeverintelor, este legal?"


Raspunsul specialistilor: 

 

In Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, se prevede posibilitatea recalcularii drepturilor de pensie pe baza  adeverintelor de venituri eliberate de angajatori, de catre detinatorii legali de arhive sau operatorii economici autorizati de Arhivele Nationale pentru prestarea serviciilor arhivistice care au dreptul legal de a certifica aceste date, insa nu se prevede daca acestea pot fi eliberate de angajatori contra cost.

 

Procedura de pensionare care se aplica de la 1 septembrie 2024! Ce modificari aduce noua lege a pensiilor?
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut - TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 –
Noua lege a pensiilor. Ghid practic, DETALII AICI >>> 

 

De asemenea, Legea nr. 53/2003 Codul muncii prevede obligatia angajatorului de a emite pentru salariati sau fosti salariati  un document (adeverinta) care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate.

 

In opinia noastra, adeverinta de venit pentru recalcularea pensiei se incadreaza in categoria de documente la care face referire Codul muncii si, fiind o obligatie a angajatorului, apreciem ca, in calitate de continuator al activitatii acestuia si de detinator  al arhivei acestuia, eliberarea adeverintei ar trebui sa se faca cu titlu gratuit, luand in considerare si faptul ca nu reprezinta un serviciu pe care societatea dumneavoastra il presteaza catre clienti, ca activitate economica.

 

Mai facem precizarea ca, in Legea nr. 16/1996 privind Arhivele Nationale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se prevede la art. 29:

 

”(1) Creatorii ori detinatorii de documente sau, dupa caz, succesorii in drepturi ai acestora sunt obligati sa elibereze, potrivit legii, in termen de maximum 60 de zile calendaristice, la cererea persoanelor fizice si a persoanelor juridice, depusa in format letric sau in format electronic, certificate, adeverinte, copii si extrase de pe documentele pe care le creeaza ori le detin, inclusiv de pe cele pentru care nu sa implinit termenul prevazut la art. 13, daca acestea se refera la drepturi care il privesc pe solicitant.

 

(1^1) Certificatele, adeverintele, copiile si extrasele prevazute la alin. (1) se elibereaza in format letric si se predau, la sediul creatorilor sau detinatorilor de documente, personal sau prin reprezentant legal, ori se transmit prin servicii de curierat/postale, cu confirmare de primire. Costul serviciilor de curierat/postale este suportat de catre solicitant.

 

(3) Serviciile arhivistice prestate in conditiile alin. (1) de catre operatorii economici autorizati in prestarea de servicii arhivistice se efectueaza contra cost, pe baza unor tarife ale caror limite maxime sunt stabilite anual, prin ordin al presedintelui Casei Nationale de Pensii Publice, cu avizul Arhivelor Nationale.”

 

Din aceste prevederi legale intelegem ca, in calitate de creator sau detinator de documente aveti obligatia de a elibera cerificate, adeverinte (asa cum prevede si Codul muncii), dar posibilitatea de a percepe un tarif este prevazuta, la alin. (3) al art. 29 citat mai sus, doar pentru ”operatorii economici autorizati in prestarea de servicii arhivistice”. Tariful este stabilit anual prin ordin al presedintelui Casei Nationale de Pensii Publice (am identificat Ordinul nr. 299/29.05.2023, ordin care se refera doar la operatorii economici autorizati pentru prestarea de servicii arhivistice).

 

Un raspuns oferit in mai 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

 

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016