CONDITII pentru continuarea activitatii dupa implinirea varstei de pensionare

de Cristian Tanase 09 Iun. 2023 5397

CONDITII pentru continuarea activitatii dupa implinirea varstei de pensionare
"Cum se procedeaza in cazul angajatilor, femeie, care implinesc varsta de pesionare limita de varsta si doresc contiuarea activitatii in cadrul aceleeasi institutii publice, in aceeasi functie, pe baza unei cereri formulate cu 60 de zile inainte de implinirea varstei de pensioare." Raspunsul specialistilor:


Potrivit art. 538 alin. (2) din Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitiile Titlului III - Personalul contractual din autoritatile si institutiile publice  se completeaza cu prevederile Legii nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu alte legi speciale care reglementeaza regimul aplicabil anumitor categorii de personal sau contractului de management, dupa caz.

 

Astfel, facem precizare ca potrivit art.118 din Legea 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare pensionarii pentru limita de varsta pot cumula acestei drepturi cu cele provenind din incheierea unui CIM.

 

Totodata, conform art. 53 alin.(1) din Legea 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, varsta standard de pensionare este de 65 de ani pentru barbati si 63 de ani pentru femei. Atingerea acestei varste se realizeaza prin cresterea varstelor standard de pensionare, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 5.

Dupa cum cunoasteti, la art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, era prevazut fara a distinge pe categorii de sex ca la data indeplinirii cumulative a conditiilor de pensionare (varsta standard si stagiu minim) CIM incheiat inceteaza de drept.

 

Avand in vedere ca legislatia in domeniul pensiilor stabileste varste diferite de pensioare pentru femei si pentru barbati, prin raportare la dispozitiile art. 56 alin.(1) lit.c) din Codul muncii, prin Decizia nr.387/2018 si Decizia 112/2021 Curtea Constitutionala retine ca, exercitiul dreptului la munca al femeii aflate la varsta pensionarii este conditionat de incheierea unui nou contract individual de munca, daca angajatorul va consimti in acest sens. Or, privita din perspectiva unei femei care doreste sa-si exercite dreptul la munca in aceleasi conditii ca barbatii, aceasta reglementare nu mai apare ca o masura favorabila, menita sa vina in sprijinul sau, ci imbraca valentele unei discriminari negative, avand ca temei criteriul sexului.

 

Asadar, problema conditiilor de acordare a pensiei pentru limita de varsta, pe de o parte, si cea a conditiilor de incetare a raportului de munca, pe de alta parte, sunt distincte.

 

Examinand, in consecinta, criticile de neconstitutionalitate raportate la dispozitiile art. 56 alin. (1) lit. c) teza intai din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, Curtea retine ca acestea instituie o cauza de incetare de drept a contractului individual de munca la data indeplinirii conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare. Aceasta prevedere legala se aplica, deopotriva, femeilor si barbatilor, insa de la varste diferite, de vreme ce varsta de pensionare prevazuta de lege pentru femei este diferita de cea a barbatilor, potrivit art. 53 alin. (1) din Legea nr. 263/2010.

 

Curtea observa in cuprinsul aceleiasi decizii ca, in vreme ce dispozitiile art. 53 din Legea nr. 263/2010 stabilesc conditiile necesare pentru a dobandi pensia pentru limita de varsta, art. 56 din Legea nr. 53/2003 nu instituie o optiune pentru salariat cu privire la continuarea raportului de munca aflat in desfasurare la implinirea varstei de pensionare.

 

De altfel, incetarea contractului individual de munca nu este lasata nici la dispozitia angajatorului, ci actioneaza ope legis.
Astfel, singura posibilitate a unei persoane care indeplineste conditiile de varsta standard si de stagiu minim de cotizare pentru pensionare de a continua raporturile de munca in temeiul unui contract individual de munca o reprezinta incheierea unui nou contract, la aceleasi angajator, daca acesta va fi dispus, ori la un alt angajator.

 

Or, din aceasta perspectiva, diferenta de tratament juridic intre barbati si femei sub aspectul varstei la care inceteaza de drept contractul individual de munca isi pierde, in mod evident, caracterul de masura menita sa vina in sprijinul femeilor, in considerarea unor conditii sociale, familiale si economice mai putin favorabile, ci, dimpotriva, creeaza o situatie dezavantajoasa pentru acele femei care doresc sa-si exercite acest drept in conditii egale cu barbatii. Astfel, ca efect al dispozitiilor art. 56 alin. (1) lit. c) teza intai din Legea nr. 53/2003, reglementarea cu efect social reparator pentru femei, continuta de art. 53 alin. (1) teza intai din Legea nr. 263/2010, se transforma intr-o reglementare discriminatorie, care afecteaza exercitiul dreptului la munca al femeilor in raport cu cel al barbatilor.

Prin urmare, Curtea apreciaza ca incetarea raportului de munca al femeii la o varsta mai redusa decat a barbatului poate si trebuie sa ramana o optiune a acesteia, in contextul social actual.

 

Pentru a pune asadar in acord prevederile Codului muncii cu dispozitiile constitutionale, legiuitorul a modificat art. 56 alin.(1) lit.c) in sensul institutirii in favoarea salariatei de sex feminim a posibilitatii de a opta anterior indeplinirii conditiilor cumulative de pensionare pentru limita de varsta prevazute in Legea nr.263/2010 pentru continuarea raporturilor de munca sau pentru obtinerea drepturilor la pensie.

 

In conditiile in care, in opinia noastra, aceasta masura vizeaza egalizarea varstei la care CIM incheiat inceteaza de drept atat pentru femei, cat si pentru barbati, apreciem ca in mod corect pe perioada anterioara indeplinirii de catre salariatele femei a varstei standard de  pesionare stabilita de lege pentru barbati (65 de ani) acestea trebuie sa isi manifeste optiunea, neputand cumula pentru acest interval de timp pensia cu drepturile salariale. In aceasta situatie, pentru a-si continua activitatea in baza aceluiasi CIM salariata in cauza trebuie sa isi manifeste optiunea in termen de 30 de zile calendaristice anterior implinirii conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare.

 

Pentru punerea in acord a legislatiei cu Decizia nr.387/2018, a fost adoptata OUG nr. 96/2018, in cuprinsul acesteia legiuitorul stabilind ca angajatorul nu poate ingradi sau limita dreptul salariatei de a continua activitatea in conditiile prevazute la alin. (1) lit. c) teza intai.

 

Un raspuns oferit in mai 2023 de catre expertii de la Portal Institutii Publice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in administratia publica si legislatia muncii.

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016