de Ioana Stoica 11 Nov. 2024 39 |
Precizam inca de la inceput ca prevederile art. 221 alin. (1) lit. d) pct. ii) din Legea nr. 98/2016 se refera la modificarea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru, fara organizarea unei noi proceduri de atribuire, a€śatunci cand contractantul cu care autoritatea contractanta a incheiat initial contractul de achizitie publica este inlocuit de un nou contractant, in situatia in care drepturile si obligatiile contractantului initial rezultate din contractul de achizitie publica sunt preluate, ca urmare a unei succesiuni universale sau cu titlu universal in cadrul unui proces de reorganizare, inclusiv prin fuziune, divizare, achizitie sau insolventa, de catre un alt operator economic care indeplineste criteriile de calificare si selectie stabilite initial, cu conditia ca aceasta modificare sa nu presupuna alte modificari substantiale ale contractului de achizitie publica si sa nu se realizeze cu scopul de a eluda aplicarea procedurilor de atribuire prevazute de prezenta legea€ť.
Iata un studiu de caz relevant, prezentat de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice:
"Suntem o institutie de invatamant si va rugam sa ne ajutati in urmatoare speta. In anul 2023, liceul nostru a organizat o licitatie pentru alimente prescolari (gradinita fiind la acea data structura noastra), licitatie finalizata cu incheierea unui contract pe 2 ani. In septembrie 2024, gradinita a devenit o entitate cu personalitate juridica cu propriul cod fiscal, drept urmare obiectul contractului de achizitie alimente prescolari nu mai este valabil pentru liceul nostru. Intrebarea este: care este forma legala de cedare a contractului catre gradinita? Sau care sunt pasii legali astfel incat gradinita sa poata beneficia in continuare de contractul rezultat in urma licitatiei astfel incat sa poata sa faca plati catre furnizor."
Raspunsul specialistilor:
Astfel, in conformitate cu art. 233 alin. (1) din Codul civil, reorganizarea persoanei juridice se realizeaza prin fuziune, prin divizare sau prin transformare, iar din coroborarea dispozitiilor alin. (1) si (3) ale art. 236 din cod, rezulta ca divizarea poate fi totala sau partiala, aceasta din urma constand in desprinderea unei parti din patrimoniul unei persoane juridice, care continua sa existe, si transmiterea acestei parti catre una sau mai multe persoane juridice care exista sau se infiinteaza in acest mod.
Aceasta modificare este posibila, cu respectarea conditiilor enuntate de textul de lege in discutie, insa aceasta modificare sa nu presupuna alte modificari substantiale ale contractului de achizitie publica si sa nu se realizeze cu scopul de a eluda aplicarea procedurilor de atribuire prevazute de prezenta lege.
Asadar, dupa cum este bine stiut, atribuirea contractelor de achizitii publice se face de catre autoritatea contractanta. Aceasta stabileste oferta castigatoare pe baza criteriului de atribuire si a factorilor de evaluare precizati in anuntul de participare si in documentatia de atribuire, daca sunt indeplinite in mod cumulativ conditiile strict prevazute in documentatie.
STOP! BLACK FRIDAY a inceput! Lucrarea 60 de probleme fiscal-contabile, explicate si solutionate - Stick USB cu o REDUCERE de -70% si TRANSPORT GRATUIT, CUMPARA ACUM >>>
In mod concret, daca semnatarii contractului de achizitie sunt liceul dvs si operatorul economic cu care s-a incheiat contractual, acesta produce efecte juridice doar fata de entitatile cu care s-a incheiat contractual pe perioada de 2 ani.
In conditiile in care in documentatia de atribuire - Referatul de necesitate, notele justificative, caietul de sarcini, strategia de contractare si documentatia de atribuire s-a mentionat ca acest contract se va incheia pentru asigurarea hranei pentru gradinita, atunci rezulta in mod clar cine erea beneficiarul final al acestui contract, chiar daca in fapt contractual era incheiat de Liceu care era singura entitate cu personalitate juridica la momentul finalizarii procedurii de achizitie.
Intelegem de la dvs., ca intre timp gradinita a dobandit personalitate juridica si la momentul actual contractul incheiat intre dvs. si operatorul economic nu mai poate produce efecte juridice deoarece dvs, efectiv nu mai puteti fi beneficiarul acestui contract.
In vederea reglementarii situatiei ivite intre parti, va recomandam sa intreprindeti urmatoarele demersuri:
- Gradinita sa va transmita o solicitare prin care sa va aduca la cunostinta faptul ca a devenit entitate de sine statatoare, cu personalitate juridica si sa va ataseze in acest sens toate documentele care au stat la baza obtinerii personalitatii juridice. Aceasta solicitare sa fie insotita de toate datele de identificare ale gradinitei si sa va aduca la cunostinta faptul ca doreste preluarea contractului de achizitie publica , in totalitate, avand in vedere faptul ca acesta a fost incheiat pentru necesitatile gradinitei;
- Dvs., sa transmiteti o solicitare catre operatorul economic prin care sa ii aduceti la cunostinta situatia de fapt, sa atasati Adresa si actele trimise de gradinita si sa solicitati incheierea unui act aditional la contractul de furnizare alimente prin care sa modificati beneficiarul (autoritatea contractanta).
Solicitarea de incheiere a actului aditional trebuie sa fie insotita de toate documentele si de Actul aditional.
Un raspuns oferit in noiembrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.